שר המשפטים הבא? התכנית של יריב לוין להסדרת יחסי הכנסת-בג"ץ

אתר קול חי No Comments on שר המשפטים הבא? התכנית של יריב לוין להסדרת יחסי הכנסת-בג"ץ

בכיר הליכוד יריב לוין הוא אחד המועמדים המובילים לתפקיד שר המשפטים. הערכה: יקדם את חוק יסוד: החקיקה, שיבטל את היכולת של שופטי העליון לבטל חוקי יסוד

בכיר הליכוד יריב לוין צילום: יונתן סינדל - פלאש 90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

יו"ר צוות המו"מ הקואליציוני, מקורבו של נתניהו ומקום שני ברשימת הליכוד ח"כ יריב לוין, נחשב מועמד בולט לתפקיד שר המשפטים בממשלה המתגבשת.

אם לוין ימונה, אחד הנושאים המרכזיים שהוא צפוי לקדם הוא קידום חוק יסוד: החקיקה, שאותו כבר הגיש בכנסת האחרונה. כך פורסם הבוקר ב'ישראל היום'.

לצד שינוי בחירת שופטי העליון בישראל ופסקת ההתגברות, תוכנית הדגל של לוין למערכת המשפט היא העברת חוק יסוד: החקיקה, אשר יסדיר את מנגנון העבודה של הכנסת בחקיקת חוקים אל מול הביקורת השיפוטית של בית המשפט העליון והיכולת של שופטים לפסול חוקים.

לפי הצעת החוק, שאותה הגיש לוין בשבתו באופוזיציה, העליון לא יוכל לפסול חוקי יסוד של הכנסת, בניגוד למצב כיום שבו השופטים הרחיבו את סמכותם, לרבות פסילת חוקי יסוד.

מנגד, החוק מאזן ומגביל גם את היכולת של הכנסת לחוקק חוקי יסוד ברוב של 61 ח"כים בארבע קריאות – כך שהקריאה הרביעית תתבצע רק בכנסת הבאה, לאחר זו שהחלה בחקיקת חוק היסוד בקריאות הראשונות. המטרה היא לא לאפשר לרוב קואליציוני רגיל לחוקק חוקי יסוד, וכך ליצור הגבלה משמעותית על היכולת של הכנסת לחוקק חוקים כאלה – בניגוד למצב כיום.

בדברי ההסבר לחוק כתב לוין: "בדומה למקובל בקנדה, מוצע כי ההתגברות תהיה ברוב רגיל, שכן אין מדובר בתיקון חוקתי קבוע. מוצע כי ההתגברות תהיה מוגבלת למשך תקופת כהונה אחת של הכנסת, ונבחרי הציבור בתקופת הכהונה הבאה ישקלו מחדש את האיזון החוקתי".



0 תגובות